je tvořen komplexem budov tzv. Bílého zámku a tzv. Červeného zámku. Bílý zámek stojí na místě slovanského hradiště (8. století), kde byl v 11. – 13. století postaven přemyslovský knížecí hrad. Na renesanční zámek s okrasnou zahradou byl tento přestavěn na konci 16. století. Dnešní empirovou podobu získal po požáru v roce 1796, kdy byl přebudován podle projektu Jana Mihatsche. Další zejména interiérové úpravy v duchu romantismu byly provedeny v letech 1845 - 1859 podle návrhu Karla Klumpnera a po roce 1861 podle Karla Lüdeckeho. Mezi lety 1874 - 1891 byly podle návrhů A. Langera a F. Händela postaveny další objekty areálu – Bílá věž, hradební zeď s terasou a tzv. Červený zámek, inspirované režnými hradními stavbami německého středověku. Zámecký areál dotváří anglický park s rozlohou cca 63 ha, založený v roce 1796.
je významným objektem dokumentujícím vytvoření pozoruhodného spojení renesančního a barokního slohu z pozdně gotického hradu. Svůj originální půdorys ve tvaru lomené téměř kruhové výseče a honosné arkádové nádvoří získal zámek při renesančních úpravách v letech 1556 - 1608. Po bitvě na Bílé hoře získává bruntálský zámek Řád německých rytířů. Do dnešní barokní podoby byl upraven architektem F. A. Neumannem v letech 1766 - 1769. Ve veřejnosti přístupných sálech, pokojích a reprezentativních místnostech zámku s dochovanými rokokovými nástěnnými malbami je instalováno původní vybavení, knihovna a zbrojnice. V interiérech se zachovala i bohatě zdobená rokoková kamna. K zámecké budově přiléhá park přírodně krajinářského charakteru o rozloze 2,57 ha, jehož součástí je salla terrena a barokně upravený prostor v přední části.
- jedná se o významný doklad slezské cihlové gotické architektury, která byla založena Přemkem Opavským jako zádušní svatyně. Stavba vznikla v letech 1390 – 1394 na oktogonálním půdoryse. Svůj dnes zažitý název – švédská kaple – získala v souvislosti s využíváním objektu Švédy v období třicetileté války k protestantským bohoslužbám. V interiéru kaple se dochovaly kvalitní, velmi ceněné nástěnné malby z 1. poloviny 15. století. Tématicky ojedinělý cyklus vyobrazuje 15 znamení konce světa.
je nejvýraznější nemovitou kulturní památkou Opavy. Z hlediska stavebního je tvořen trojlodní gotickou chrámovou architekturou z režného zdiva, jejíž stavba započala kolem roku 1300 a byla ukončena realizací "staré" sakristie v roce 1361. Kostel svou monumentální hmotou a především dvojicí různě vysokých věží výrazně zasahuje do panoramatu města. Na výzdobě interiéru se podíleli především slezští umělci. Obrazy v presbytáři maloval moravský jezuita Ignác Raab, mramorový náhrobek Karla z Liechtensteina v kněžišti je dílem opavského sochaře Jana Jiřího Lehnera z poloviny 18. století, autorem hlavního oltáře byl sochař J. Schubert a olejomalby jsou dílem F. I. Leichnera.
Představuje mimořádně hodnotný autentický průmyslový areál po stavební i technické stránce. Zásadní vliv na podobu dolu měla přestavba dokončená v roce 1915, která byla realizována podle projektu významného architekta vídeňské školy Františka Fialy. Součástí areálu je jedinečný soubor elektrických těžních strojů a kompresorů z počátků elektrifikace. Provoz na dole Michal byl ukončen v roce 1994. Koncepce jeho památkové ochrany a obnovy směřuje k zachování celého areálu v podobě z doby provozu, jako by lidé, kteří zde pracovali, právě včera odešli a zanechali vše na svém místě.
je mementem na událost ze dne 6. srpna 1944, při které gestapo zastřelilo 36 občanů ze Životic a okolních obcí. Autorem díla je akademický sochař Franciszek Świder z Karviné. Slavnostní odhalení památníku se uskutečnilo v roce 1949 u příležitosti 5. výročí "životické tragédie". V roce 1984 byla v blízkosti památníku postavena moderní budova, která je dnes pobočkou MUZEA TĚŠÍNSKA v Českém Těšíně a ve které je instalována expozice zaměřená na politický vývoj, koncentrační tábory a odboj proti německé okupaci v letech 1938 – 1945.
upomíná na významného českého buditele a historika 19. století. Rodištěm Františka Palackého je objekt bývalé staré školy z roku 1796, ve kterém byla instalována expozice věnovaná životu a dílu tohoto zakladatele české odborné historiografie od jeho narození až po působení v Praze. Areál doplňuje bronzová portrétní socha Františka Palackého od soudobého sochaře Vladimíra Navrátila.
je umístěn do budovy bývalého bratrského sboru, místa posledního pobytu Jana Ámose Komenského v Čechách před jeho odchodem do vyhnanství. Jedná se o architekturu gotického založení, která byla přestavěna v letech 1610 – 1621 a celkově byla v roce 1701 přebudována na nemocnici s kaplí.